Pandēmija baleta solisti Teličenu mudināja uzsākt studijas RISEBA

Bizness tiekas ar mākslu – mūsu augstskolas saukli burtiski pamato mūsu studenti. Šoreiz iepazīstinām ar RISEBA bakalaura programmas Biznesa psiholoģija 2. kursa studenti, Latvijas Nacionālās Operas un Baleta teātra solisti Justīnu Teličenu.

Kā izvēlējies studēt RISEBA?

Pabeidzot Rīgas baleta skolu, es zināju, ka augstskolā vēlos studēt kaut ko pilnīgi jaunu un tieši nesaistītu ar savu baleta karjeru. Taču vairākus gadus es nespēju atrast īsto programmu, īsto augstskolu, un šķita neiespējami savienot mācības ar augstskolu, lai spētu gan pilnvērtīgi mācīties, gan veidot karjeru. Sākoties pandēmijai, es sapratu, ka ir visīstākais laiks, lai uzsāktu mācības. Un tad viss salikās kopā pats no sevis. Burtiski pāris dienu laikā manā redzeslokā nonāca RISEBA Biznesa psiholoģijas programma, kas mani aizrāva ar piedāvātajiem priekšmetiem un tālmācības iespēju, kas man bija ļoti svarīgs faktors. Taču mana gala izvēle notika, pateicoties bijušajai programmas direktorei Anetei Hofmanei – tieši saruna ar viņu, iedrošinājums un empātija lika man pieņemt galīgo lēmumu par labu RISEBA studenta lomai, ko nevienā brīdī neesmu nožēlojusi.

Kā vērtē studijas RISEBA un studiju kvalitāti?

Studijas RISEBA piedāvā ļoti interesantus studiju kursus, kuri palīdz ne vien attīstīties akadēmiski, bet arī sniedz iespēju pilnveidot sevi kā personību. Neskatoties uz to, ka studijas notiek tālmācības formā, tās nezaudē savu kvalitāti, pasniedzēju veidotie materiāli sniedz pilnvērtīgu ieskatu par apgūstamo priekšmetu un tas, manuprāt, ir jo īpaši būtiski, ja izvēlies studēt attālināti. Biznesa psiholoģija ietver sevī visdažādākos priekšmetus, un katrs no tiem šķiet ļoti iederīgs programmā, bet, ja man ir jāizvēlas priekšmeti, kuri man šķiet vistuvākie, tad uz šo brīdi tā būtu psiholoģija, koučings, stresa un izdegšanas menedžments un mārketings.

Tu esi Latvijas Nacionālās Operas un Baleta (LNOB) teātra štata soliste. Saprotams, ka balets bija tava izvēle jau bērnībā. Kā sākās šī interese? Kāds bija tavs ceļš līdz štata vietai teātrī?

Bērnībā biju ļoti hiperaktīvs bērns, un vecākiem mana enerģija bija kaut kur lietderīgi jāizmanto. Tā nu es nonācu baleta studijā, kur mācījos līdz 9 gadu vecumam. Un tas mani ļoti aizrāva, sapratu, ka man ar to gribas nodarboties vairāk un nopietnāk. Protams, vecāki saķēra galvu, jo negaidīja, ka bērns tik nopietni vēlas saistīt savu dzīvi ar šādu profesiju, taču viņi nekad necentās mani atrunāt un vienmēr atbalstīja manas izvēles, pat 9 gadu vecumā. Un tā es nonācu Rīgas Baleta skolā. Protams, kā bērns es neapzinājos, cik nopietns ceļš ir ejams un cik tas būs smagi, bet es nekad neesmu nožēlojusi šo izvēli. Pateicoties manai skolas pedagoģei Ritai Harlapai, esmu spējusi sasniegt teātra štata vietu – pateicoties viņas lielajam profesionālajam ieguldījumam, stingrībai  un atbalstam, ko viņa sniedza 8 gadu laikā, kamēr mācījos skolā. Tā kopš 2018./2019. gada sezonas esmu pilna laika štata baleta māksliniece LNOB teātrī, kur turpinu augt aun attīstīties kopā ar teātra pedagogiem un repetitoriem.

Vasarā ieguvi 1. vietu Starptautiskajā Baleta konkursā. Kā atceries gatavošanos šim konkursam? Kas palicis atmiņā no tā norises? Un ko tev šī uzvara deva?

Šis konkurss man ir ļoti īpašs. Pirmoreiz tajā piedalījos jau 2018. gadā, taču fināla kārtā neveiksmīgi guvu traumu, līdz ar to nācās savu dalību tajā gadā noslēgt. Tieši tad uzstādīju sev mērķi, ka es noteikti piedalīšos vēlreiz un pabeigšu konkursā iesākto.

Ironiski, taču šī gada maijā man konstatēja ieplēstu saiti, bet nākamajā dienā es uzzināju, ka jūlijā norisināsies baleta konkurss. Tajā brīdī šķita nereāli savienot atveseļošanos un gatavošanos konkursam un vēl mācības augstskolā, tomēr mana mērķtiecība darīja savu un salikumā ar tuvāko cilvēku bažīgajam iedrošinājumam es pieteicu savu dalību konkursam.

Konkursam nācās gatavoties ļoti apdomāti un stratēģiski, jo vēl 2-3 nedēļas pirms tā es nevarēju izpildīt lielāko daļu no izvēlētā repertuāra. Taču pateicoties manai klasiskās kārtas pedagoģei Baibai Kokinai (LNOB vadošā soliste) un horeogrāfei  Elzai Leimanei (LNOB vadošā soliste) man izdevās sasniegt nostādīto mērķi un pabeigt to, ko biju iesākusi jau 2018. gadā kopā ar savu baleta skolas pedagogu Harlapu. Šī uzvara un mērķa sasniegšana deva man vēl lielāku stimulu turpmākajam darbam, attīstībai un profesionālajai izaugsmei, jo ieguldītais darbs un iegūtās zināšanas konkursa gatavošanās laikā ir nenovērtējamas. Protams, manu darbu novērtēja arī LNOB un esmu jau ieguvusi iespēju sevi turpināt pierādīt jaunās un skaistās lomās , kā piemēram Gulnarās lomā no baleta “Korsārs”, kurā debitēju septembra beigās.

Taču šis nebija vienīgais konkurss, kur piedalījos šovasar. Pateicoties manas RISEBA mentores Annas Kveldes un darba vadītājas Anetes Hofmanes iedrošinājumam, jūnijā nolēmu pieteikties arī dalībai RISEBA zinātniskajā konferencē, lai pārbaudītu, cik spējīga es esmu arī citās dzīves jomās un biju patīkami pārsteigta un laimīga, iegūstot 2. vietu starp jau pieredzējušiem bakalaura, maģistra un citu kursu studentiem. Šķiet, ka izaicinājumi dzīvē man nes azartu un lielu gandarījumu pēc paveiktā

Balets un biznesa menedžments – divas šķietami pretējas nodarbes, bet šobrīd tās abas veido tavu ikdienu. Kā šīs abas jomas tevī sadzīvo?

Es teiktu, ka abas šīs jomas papildina viena otru un sniedz papildus bonusus katrā no tām. Esmu pamanījusi, ka kaut kādas dzīves izvēles ir kļuvušas viedākas, pateicoties menedžmenta ienākšanai ikdienas dzīvē, savukārt akadēmiskajos darbos spēju spriest ļoti plaši un mākslinieciski, kas bieži vien piedāvā kaut ko inovatīvu, tieši pateicoties baleta mākslai.

Jāatzīst, ka man  ir nācies  vairāk laika pievērst laika plānošanai, lai spētu pilnvērtīgi veltīt laiku gan mācībām, gan darbam LNOB, taču tas netraucē man atrast laiku atpūtai vai tam, kas man patīk. Es domāju, tas noteikti ir saistīts ar to, ka daru to, kas mani patiesi interesē un nes prieku, tāpēc jebkuram topošajam studentam novēlu atrast un mācīties tādā programmā, kas nes šo gandarījumu un prieku par padarīto darbu.

Esmu vienmēr bijusi liela plānotāja – man nepatīk neefektīvi izmantot savu laiku vai dzīvot neziņā, tāpēc es vienmēr cenšos nedēļas sākumā daudz maz saplānot savus plānus, cik nu tas mākslinieka vidē ir iespējams. Jāatzīst, ka tālmācība pirmām kārtām ir ļoti liela pašdisciplīna, jo neviens, izņemot sevi pašu, nemotivēs ķerties pie mācībām, tāpēc varu noteikti atzīt, ka studiju uzsākšana ir likusi man vēl aktīvāk pievērsties stratēģiskai ikdienas plānošanai, jo īpaši jautājumos, kas ir saistīti ar studijām, savukārt baletā iegūtā pašdisciplīna palīdz sevi nomotivēt un ieplānoto godīgi paveikt. Šobrīd esmu ļoti veiksmīgi  iemācījusies sasaistīt abas manas dabas šķautnes ciešā sadarbībā, kas ļauj abas šķietami pretējās puses izmantot vēl lietderīgāk.

Nākotnē – māksla vai uzņēmējdarbība?

Pandēmija mani ir iemācījusi neplānot nākotni tālu uz priekšu, jo vienmēr var uzrasties neparedzēti apstākļi, kas mūsu plānus sagrauj. Un daudz sāpīgāk ir tad, ja tie ir kārtīgi izplānoti. Tāpēc šobrīd es baudu iespēju savienot divas dažādas nozares, un, kas zina, varbūt arī nākotnē man izdosies savu dzīvi veiksmīgi saistīt ar abām nozarēm kopā, jo, manuprāt, vienmēr sanāk kaut kas ļoti interesants, kad māksla sadarbojas ar uzņēmējdarbību.

Kāpēc ir vērts studēt RISEBA?

RISEBA piedāvā mūsdienīgas studiju programmas, ka ne vien attīsta akadēmiskās zināšanas, bet attīsta katru no mums kā personību, jo zināšanas varam izmantot ne vien darba un studiju vidē, bet arī ikdienā. Tāpat šī ir viena no īpašajām augstskolām Latvijā, kas piedāvā tālmācības studijas kvalitatīvā formātā, ļaujot mācīties sev ērtā laikā un vietā, kas ļauj savienot mācības ar visdažādākajām nodarbēm un profesijām. Ja man būtu iespēja pagriezt laiku atpakaļ un vēlreiz izvēlēties savu augstskolu, tā nemainīgi būtu RISEBA.

 

Justīna

Justīna Teličena. Foto: personīgais arhīvs.

 

15. oktobrī sāksies Ziemas uzņemšana RISEBA bakalaura programmā "Biznesa psiholoģija"! 

Justīna Teličena

Partners

Accreditations

epas
epas
IQA
IZM.png