Par ko ir vērts padomāt, kad uzņem savu pirmo filmu?

Parasti līdz režisors sasniedz līmeni, kad saņem vairāku miljonu dolāru budžetu, vai vienkārši gana «pieklājīgu» budžetu filmai, viņam pašam ir jāiesaistās producēšanā - jākontrolē daudzas ražošanas lietas un procesi, kas, savukārt, novērš uzmanību un laiku no galvenajiem režisora pienākumiem un neapšaubāmi ietekmē režisora darba kvalitāti. Tāpēc, ja šī ir jūsu pirmā filma, necīnieties par katru cenu uzņemt uzreiz pilnmetrāžas projektu. Ejiet no vienkāršā uz sarežģīto: sāciet vispirms ar īsfilmu.

Kas ir īsfilma?

Ideāli, ja tā ir 15 minūtes gara filma, jo ar tādu hronometrāžu Jūs varat pieteikties un nonākt daudzos starptautiskajos festivālos.

Kad esat tikuši skaidrībā ar filmas formātu un scenāriju , Jūs esat gatavi pāriet uz filmēšanas procesa sagatavošanu, ir svarīgi nodefinēt visdārgākās pozīcijas Jūsu filmas ražošanas procesā un saprast, kā to var optimizēt.

Kādas kombinācijas var veikt, lai samazinātu tehniskās  izmaksas?

Visticamāk lielākie izdevumi būs saistīti ar kameras un pārējās filmēšanas tehniku, bez kuras, protams, nevar iztikt, bet, kad Jūs plānojat garu tehnikas sarakstu, ir jāpadomā, vai tiešām Jums ir nepieciešama dārgā kamera, kā piemēram RED SCARLET, ja Jums ir galvenokārt dialogu ainas.
Ir jāsaprot, ka ar tehniskām «fīčām» Jūs nevienu nepārsteigsiet. Jūs varat pārsteigt skatītāju tikai ar savu unikālo stāstu, ideju vai vizuālo koncepciju. Kameras tehnikai nav obligāti jābūt dārgai. Mūsdienās attīstoties viedtālruņiem, mazbudžetu filmu uzņemšana ir kļuvusi vienkāršāka nekā jebkad agrāk. Ne tikai daudzi jauniе režisori izmanto savā debijā tādu paņēmienu, bet arī pazīstami un atzīti režisori, ka Stīvens Sodenbergs, "Oušena banda" (angļu: Ocean's Eleven)  vienu no savām pēdējām filmām «Unsane» uzfilmēja ar IPhone 7 Plus.

julija

Aktieri.

Aktieri zina, ka īsmetražu filmām nav liela budžeta, taču ir iespēja spēlēt tā, kā neviens neļaus, strādājot komerciālajā projektā- seriālā vai pilnmetrāžas filmā. Seriālos aktieri bieži vien saskaras ar TV-ražošanas «smalkumiem», kad visi darbojas noteiktā formātā atkarībā no sava tipāža. Lielajos kino projektos nosacījumus bieži vien diktē arī producenti. Tādējādi nav radošās brīvības un radošuma. Neatkarīgā kino uzņemšanas gadījumā šo faktu var izmantot. Ļaujiet aktierim sevi realizēt plašā diapazonā. Aiciniet viņus lauzt par viņu ierastos stereotipus. Ja Jūsu aktieris ir komiķis, izsauciet viņu uz traģisko lomu. Ja aktieris tic jūsu stāstam un viņam ir interesanti, tad viņš noteikti piekritīs piedalīties, pat mazbudžeta projektā. Pieredze rāda, ka arī jau pazīstami aktieri nereti piekrīt piedalīties tādos projektos, jo viņiem ļoti patika scenārijs.

Tehniskie speciālisti.

Lielākā daļa filmu tehnisko profesiju, kā piemēram kameras tehniķi, gaismotāji, production menedžeri, grimētāji diez vai piekritīs piedalīties projektā bez maksas. Šādiem speciālistiem ir tehnisks darbs, un viņiem nav tik ļoti nepieciešama radošā izpausme, kā aktieriem, operatoriem un režisoriem, tāpēc jums skaidri jāapzinās, ka lielākā daļa filmas budžeta tiks novirzīta tehniskās komandas algām.  
Vienīgais apstāklis, kas var palīdzēt Jums optimizēt šos izdevumus, ir filmēšanas sezona. Katrā valstī atkarībā no daudziem apstākļiem ir intensīvāki un mazāk intensīvi filmēšanas periodi. Ja Jūsu sižets ļauj jums būt neatkarīgam no gadalaika, mēģiniet organizēt filmēšanu «klusajā sezonā», kad nav daudz aktīvu projektu un tehniskais personāls būs gatavs Jums nākt pretī.

Filma ir nofilmēta. Kas tālāk?

Izmaksas uz filmas pēcapstrādi var samazināties, ja Jūs atradīsiet post production studiju kā sadarbības partneri. Būtiski saprast, ka to ir jādara laicīgi, jau gatava scenārija posmā. Ja studija redz perspektīvu Jūsu filmā: potenciāla dalība festivālos, kas nav zemāki par “B” klases festivāliem, pazīstamu aktieru sastāvu, tad šis piedāvājums viņus varētu interesēt. Jo sīkāku izplatīšanas plānu Jūs sniedzat studijai, jo lielāka iespēja atrast kopīgu nostāju un rezultātā optimizēt izmaksas. Ja Jūs pats vadāt savu projektu līdz pat filmas pirmizrādei, paturiet prātā, ka pēc filmas krāsu korekcijas un skaņas pēcapstrādes Jums vēl būs papildus izmaksas par filmas tulkošanu un subtitriem angļu valodā (ja filma tiks rādīta starptautiskajos filmu festivālos), plakāta dizaina izveidošana un izdrukāšana, filmas kopiju izgatavošana. Jārēķinās, ka piesakot filmu uz starptautiskajiem filmu festivāliem, bieži vien ir pieteikuma maksa. Visi šie izdevumi ir saistīti ar filmas mārketinga un PR izdevumu sadaļu.

Jūsu pirmās filmas uzņemšanas panākumu atslēga ir sākotnējā skaidrā izpratne par gaidāmajiem izdevumiem, atbilde uz jautājumu, kāpēc Jūs veidojat šo filmu un, kāda ir jūsu mērķauditorija. Tas ļaus Jums, nekaitējot kvalitātei, realizēt visas savas idejas un iesaistīt speciālistu komandu.

Ir vērts atcerēties ka bieži, kad filmēšana ir beigusies, režisori parasti jūtas dziļi nomākti, jo, viņuprāt, viņi ir paveikuši sliktu darbu. Lai no tā izvairītos, jums jāuztaisa nelielu pauzi. Nevajag savu filmu bezgalīgi uzlabot, ir jāsaprot, ka Jūsu projekts nekad nebūs ideāls, viņš būs unikāls.

 

10/08/2019 11:00 Julija Kova, RISEBA AVMM absolvente

 

julijajulijajulija

julija

Partners

Accreditations

EPAS
IQA
IZM.png